پیلار کلاستر چیست؟ ارتباط تاپیک کلاستر Topic Clusters با سئو یکی از بزگترین سوالات سئوکاران و استراتژیست های محتوایی است. مدل تاپیک کلاستر که به آن مدل خوشه ای تولید محتوا نیز گفته می شود، در سال های گذشته یک ترند بسیار محبوب در بلاگ نویسی و سئو بوده است، امّا با وجود اینکه افراد بسیار زیادی در مورد آن شنیده اند، کمتر کسی توانسته آن را به درستی در وب سایت خود پیاده سازی کند.
اگر این مدل به درستی پیاده سازی شود، می تواند به عنوان یک کاتالیزور برای وب سایت شما عمل کند و شما را به صدر نتایج جستجوی گوگل برساند. به همین دلیل، بسیاری از افراد محتوای خوشه ای را انقلابی در سئو و تولید محتوا می دانند.
اگر زمان کافی برای مطالعه این مطلب را ندارید، میتوانید چکیده آن را در پادکست زیر گوش کنید:
پیاده سازی استراتژی پیلار کلاستر برای محتوا و سئو سایت می تواند فرایندی طولانی و سخت باشد و حین پیاده سازی آن ممکن است با برخی مشکلات مواجه شوید. امّا اگر از همان ابتدای کار همه چیز را سنجیده و اصولی پیش ببرید، خواهید دید که در دراز مدیریت مدیریت محتوای سایت بسیار کارآمد تر خواهد شد و مهم تر از آن، نتایج بهتری را در گوگل بگیرید.
در حالت ایده آل، این مدل تولید محتوای سئو شده به شما کمک خواهد کرد که به صورت آهسته و پیوسته رنک خود را در گوگل بهبود دهید. در این مقاله، مدل پیلار کلاستر یا محتوای خوشه ای رو به طور کامل و با ارائه مثال کاربردی برای شما شرح خواهیم داد. با تاپ سئو همراه باشید.
تعریف مدل پیلار کلاستر یا تاپیک کلاستر (Topic Clusters)
در حالی که شما خیلی راحت گوگل را باز کرده و عبارت مد نظر خود را جستجو می کند، کمپانی های بسیار زیادی در پس زمینه در حال رقابت با هم هستند تا در معرض دید شما قرار بگیرند. چرا؟ چون امروزه رقابت بین وب سایت ها در بیشتر موضوع ها بسیار بالا گرفته است و در نتیجه سئو برای وب سایت های محتوا محور کاملا دگرگون شده است و بسیاری از سئو کارها به مدل تاپک کلاستر یا پیلار کلاستر روی آورده اند.
امّا Topic clusters چیست؟
به بیانی کاملا ساده، کلاسترها یا خوشه ها در واقع چند محتوا هستند که روی سایت شما منتشر شده اند و همگی به یک محتوای پایه ای یا ستون (پیلار کانتنت) لینک شده اند. نقش هر کدام از محتواهای کلاستر این است که اطلاعات بیشتری را در مورد محتوای پیلار فراهم کنند.
پیلار کانتنت عمدتا روی یک کلیدواژه اصلی و کلی که سرچ بالایی داشته تمرکز دارد و کلاستر ها نیز روی کلیدواژه های لانگ تیل در همان حوزه با میزان سرچ کمتر و رقابت کمتر تمرکز دارند.
در مدل پیلار کلاستر ، صفحه پیلار یا ستون نقش محتوای اصلی یا هاب را برای یکی از موضوعات اصلی شما را داشته و محتوای مادر چندین محتوای دیگر محسوب می شود. صفحات کلاستر نیز نقش فراهم کردن اطلاعات جزئی تر با کلیدواژه های طولانی تر در حوزه همان موضوع پیلار را دارند و همگی به صفحه پیلار و به یکدیگر لینک می شوند. همین لینک ها کم کم به گوگل این سیگنال را می دهند که محتوای پیلار آتوریتی بالایی در موضوع مدنظر دارد و به مرور زمان، رنک این پیج در گوگل بالا و بالاتر می رود.
به طور کلی، مدل پیلار کلاستر یک روش برای مرتب کردن و سازماندهی محتوای سایت و داشتن استراتژی و معماری منظم محتوایی در سایت است.
برای درک بهتر متودولوژی topic clusters، ویدئو زیر را از دست ندهید.
در ادامه، مثالی را برای معرفی این مدل در اختیار شما قرار می دهیم:
تصور کنید که شما یک آژانس دیجیتال مارکتینگ دارید که روی بازاریابی شبکه های اجتماعی تمرکز دارد. یکی از پیلار کانتنت های شما می تواند روی موضوع کلی و پر سرچ «اینستاگرام مارکتینگ» تمرکز داشته باشد. به عنوان زیر مجموعه این موضوع کلی، شما می توانید کلاسترهایی با موضوع های داشته باشید:
- بازاریابی اینستاگرامی برای کسب و کارهای کوچک
- روش استفاده از تبلیغات اینستاگرامی
- روش سنجش بازدهی تبلیغات اینستاگرامی
تمام این محتواها به صفحه پیلار لینک خواهند شد. هدف محتواهای کلاستر از لحاظ سئو این است که روی کلیدواژه های لانگ تیل با سرچ کمتر ترافیک بگیرند. در حالت ایده آل، هرچه رنک بهتری را برای کلاسترها به دست آورید، اعتبار بیشتری را برای صفحه پیلار خود در گوگل ایجاد کرده اید.
آیا مدل پیلار کلاستر واقعا می تواند روی جایگاه وب سایت در گوگل تاثیر داشته باشد؟
شاید تغییر رفتار موتورهای جستجو و کاربران دلیل اصلی ایجاد این مدل تولید محتوا باشد. امّا مسئله این نیست که سئو کاران قرار است کل ساختار سایت خود را عوض کنند چون رفتار کاربر عوض شده است. دلیل عمده این است که آن ها در واقع مجبور هستند چنین کاری را انجام دهند زیرا موتورهای جستجو در نتیجه تغییر رفتار کاربر، الگوریتم های خود را عوض کرده اند!
شاید سال ها پیش، کاربران جملات نا کامل و کلیدواژه های بخش بخش را در موتورهای جستجو وارد می کردند. امّا امروزه کاربران به موتورهای جستجو اعتماد بیشتری دارند و جملات کامل و سوال های پیچیده خود را به صورت کامل در آن ها جستجو می کنند.
موتورهای جستجو نیز به اندازه کافی هوشمند شده اند تا ارتباط بین کلیدواژه ها و منظور کاربر را درک کنند. الگوریتم های موتورهای جستجو امروزه می تواند موضوع کلی پشت هر سرچ را درک کنند، ارتباط آن ها را با سرچ های کاربران قبلی بفهمند و در نهایت، بهترین پاسخ را برای کاربر فراهم کنند.
شاید بتوان گفت، بزرگترین تغییر از زمان معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل در سال 2013 ایجاد شد. الگوریتم جستجو کم کم قادر به پردازش عبارات شد و از کلیدواژه ها فراتر رفت. به همین دلیل، بسیاری از متخصصین سئو، مرغ مگس خوار را اولین حرکت گوگل از کلیدواژه به موضوع می دانند.
تغییر بعدی که در پیدایش مدل تاپیک کلاستر نقش داشت الگوریتم رنک برین بود. الگوریتم رنک برین گوگل از یادگیری ماشین بهره می برد تا مفهوم و موضوع اصلی پشت جستجوهای کاربران را درک کند.
با در نظر گرفتن تمام این تغییرات در الگوریتم های گوگل، وب سایت HubSpot اقدام به معرفی مدل تاپیک کلاستر و آزمایش کردن آن کرد. نتایج آزمایش گسترده آن ها در سال 2016 نشان داد که هرچه این مدل را عمیق تر پیاده سازی کرده و لینک دهی داخلی بیشتر و منظم تری داشتند، جایگاه آن ها در نتایج جستجوی گوگل بهتر شد.
اهمیت استفاده از مدل تاپیک کلاستر (Topic Clusters) یا مدل خوشه ای
همان طور که در بخش قبل گفتیم، این مدل برای اولین بار در وب سایت هاب اسپات معرفی، پیاده سازی و آزمایش شد. به همین دلیل، برای آموزش نحوه پیاده سازی آن، ما از همان مورد وب سایت هاب اسپات و تجربه آن ها استفاده خواهیم کرد.
قبل از اینکه این وب سایت مدل پیلار را روی وب سایت خود پیاده سازی کند، ساختار سایت چیزی شبیه به تصویر زیر بود:
آدرس اصلی در بر دارنده هوم پیج و لینک های آن به ساب دامین و ساب دایرکتوری ها بوده است. سپس می توان صفحات وب را دید که در ساب دامین بلاگ پراکنده شده اند. هرچه که این سایت محتوای بیشتری را تولید می کرد، بلاگ پیج ها تکثیر می شدند و ساختار گسترده و پیچیده و بی نظم تر می شد. هیچ گونه ساختار مشخصی نیز برای لینک دهی وجود نداشته است.
چنین ساختاری، کار خزیدن تمام صفحات را برای موتورهای جستجو به شدت سخت می کند. علاوه بر این، وب سایت های این چنینی که روی محتوا تمرکز دارند، بعد از مدتی مشاهده خواهند کرد چندین محتوا روی سایت آن ها موضوع مشابهی را پوشش می دهد.
تمام این صفحات مشابه نهایتا با یکدیگر در گوگل به رقابت می افتند و کاربر و موتور جستجو را سر درگم می کنند. به همین دلیل، نیاز است که یک مدل مرتب و ساختارمند استفاده شود تا بتوان تعیین کرد کدام صفحه در الویت است و سپس سایر محتواهای مربوط به آن را به صورت کلاسترهای یا خوشه ای به هم لینک شده تنظیم کرد.
کاری که مدل تاپیک کلاستر انجام می دهد این است که ساختار سایت را به چیزی مانند تصویر زیر تبدیل می کند:
در این مدل، کلاسترها یک موضوع مشخص را کاور می کنند و همگی به یک پیلار پیج (دایره های بزرگ در تصویر) که همان موضوع را به صورت کامل و کلی بررسی می کند، لینک می شوند. با برقرار کردن لینک های داخلی بین کلاستر ها و پیلار پیج در یک موضوع خاص، موتورهای جستجو به راحتی می فهمند که یک رابطه معنایی بین آن صفحات وجود دارد. علاوه بر این، کلاستر کانتنت به موتور های جستجو این سیگنال را می دهد که عمق و گستردگی زیادی در محتوا وجود دارد و همین به پیلار پیج آتوریتی زیادی می دهد. الگوریتم رنک برین این لینک دهی منظم را درک کرده و آن را برای جایگاه دادن به سایت مد نظر قرار می دهد.
روش پیاده سازی صفحات پیلار یا ستون و کلاستر ها
در این بخش از مثال «بازاریابی محتوا» برای معرفی روش پیاده سازی این مدل استفاده خواهیم کرد. محتوای فعلی سایت خود را بررسی کنید و سعی کنید آن ها را بر اساس موضوعات کلی تقسیم بندی کنید. اگر لازم است، یک محتوای ستونی یا پیلار کانتنت در مورد کانتنت مارکتینگ تهیه کنید که تمام جنبه های این موضوع را در یک صفحه پوشش می دهد. به عنوان مثال، صفحه ستون شما که در مورد بازاریابی محتوا است می تواند توضیحاتی را در خصوص تمام موارد زیر در اختیار شما قرار دهد:
- استراتژی بازاریابی محتوا
- تکنیک های بارش فکری
- بلاگ نویسی
- اشتباهات بلاگ نویسی
- پرسونای مخاطب
- مهارت های نگارشی
- مسیر خریدار
- طرح ریزی محتوا
- ابزارهای تولید محتوا
- انواع پست بلاگ
در مدل تاپیک کلاستر باید در نظر داشته باشید که صفحات پیلار موضوع مد نظر را به صورت کامل و گسترده پوشش می دهند. محتواهای کلاستر شما نیز باید یکی از موضوعاتی که در پیلار پیج به آن ها اشاره شده است را به صورت عمیق و با جزئیات شرح دهد. به عنوان مثال، اگر محتوای شما در مورد بازاریابی محتوا است، یکی از کلاسترها یا خوشه های آن می تواند موضوع پرسونای مخاطب را به صورت کامل و با جزئیات بررسی کند.
کلید موفقیت در این مدل این است که تمرکز خود را روی موضوعاتی قرار دهید که کسب و کار شما مایل است آن ها را پوشش دهد، نه فقط چند کلیدواژه مشخص. کلیدواژه ها همچنان در استراتژی کلی شما نقش خواهند داشت، امّا این موضوعات هستند که در صدر هرم قرار می گیرند و کلیدواژه ها زیر مجموعه آن خواهند بود.
وقتی که می خواهید تصمیم بگیرید که یک صفحه برای پیلار بودن مناسب است یا خیر، این سوال را از خود بپرسید:
آیا این صفحه می تواند تمام سوالات کاربری که برای کلیدواژه X سرچ کرده را پاسخ دهد؟ آیا این محتوا به اندازه کافی کامل هست که 20-30 محتوای دیگر زیر مجموعه آن شود؟
یک نکته ساده دیگر این است که اگر سعی می کنید صفحه مدنظر با یک کلیدواژه لانگ تیل رنک بگیرد، آن صفحه قطعا پیلار نیست. همچنین، اگر یک موضوع غیر کلی را با جزئیات بررسی کرده اید، این صفحه نیز پیلار نیست. اگر صفحه مد نظر جنبه های مختلف یک موضوع کلی را بررسی می کند، آن صفحه پبلار پیج شما است.
زمانی که صفحه پیلار خود را انتخاب کردید، کار بعدی که باید انجام دهید این است که باید لینک های داخلی موجود در صفحات کلاستر مربوط به آن را بروز رسانی کنید. تمام کلاسترها باید حداقل یک بار با یک آنکر تکست یکسان به صفحه پیلار لینک شوند تا موتور جستجو با استفاده از آنکر تکست بفهمد که این محتوا بخشی از کلاستر های موضوع کلی است.
به مرور زمان، رنک صفحه پیلار را زیر نظر بگیرید. زمانی که رنک صفحه به ثبات رسید و شما در آن موضوع به آتوریتی کامل رسیدید، می توانید زنجیره کلاستر را با لینک دهی به موضوعات مرتبط گسترش دهید.
نتیجه گیری و نکات نهایی
انتخاب یک موضوع برای پیلار پیج و ساختن محتواهای کلاستر برای آن می تواند کاری سخت و زمان بر باشد. همچنین، بررسی و بروز رسانی محتواهای قدیمی نیز می تواند کاری طاقت فرسا باشد. با استفاده از نکات زیر، شما می توانید مدل تاپیک کلاستر را ساده تر پیاده سازی کنید:
- پنج تا ده مشکل یا نیاز کلی مخاطب خود را پیدا کنید. برای این کار می توانید از پرسشنامه و انجام تحقیق استفاده کنید.
- هر سوال کاربر را در یک موضوع کلی قرار دهید.
- با استفاده از جستجوی کلیدواژه ها، زیر مجموعه های موضوعات کلی را پیدا کنید.
- محتواهایی که همگی با یک محتوای اصلی هم سو هستند را انتخاب کنید
- هر موضوع را با استفاده از سنجش رقبا بررسی کنید
- محتوا تولید کنید، اثرش را بسنجید و آن را بروزرسانی کنید.
برای اینکه روند تولید و پیاده سازی محتوا و لینک ها را زیر نظر داشته باشید، می توانید یک فایل اکسل تهیه کرده و ریز کار را در آن ثبت کنید. تهیه چنین فایلی قطعا به ساده تر شدن کار به شما کمک نخواهد کرد.
به طور کلی، اگر مدل تاپیک کلاستر به درستی پیاده سازی شود، می تواند به قدرتمند ترین ابزار شما در زمینه سئو تبدیل شود و به کسب اعتبار در حوزه مد نظر شما کمک بسیاری کند.
مهم ترین نکته ای که باید همیشه در ذهن داشه باشید این است که هر محتوای کلاستر یا خوشه ای که تولید می کنید باید در راستای قدرت بخشیدن به پیلار و عمق گرفتن در موضوع باشد. مدل پیلار کلاستر رنک یک گوگل را تضمین نمی کند، ولی یک روش بسیار مناسب برای قرار گرفتن در مسیر درست است.
اگر در پیاده سازی مدل خوشه ای تولید محتوا به شمکل خورده اید یا سوالی دارید، می توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. کارشناسان سئو در تاپ سئو پاسخگوی شما خواهند بود.
۱۹ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید
مقاله عالی بود. دمتون گرم. کامل و جامع
فقط یک سوال. توی هر مقاله چند تا لینک داخلی می تونیم داشته باشیم؟
با عرض سلام
تعداد لینک های داخلی به طول محتوا و همچنین هدف ما از تولید اون محتوا بستگی خواهد داشت. نمیتونیم یه عدد و یک فرمول کلی برای اون در نظر بگیریم. به طور کلی، در نظر بگیرید که شما با هر لینکتون به گوگل سیگنال می دید و گوگل لینک هارو دنبال خواهد کرد. پس هدفمند عمل کنید!
ممنون از اینکه وقت می ذارید و مقالات عالی می نویسید. خیلی آموزنده بود
چند سایت فارسی رو برای بررسی این موضوع بررسی کرده بودم و خیلی ناقص توضیح داده بودن. مطلب شما هم خوب نوشته شده و هم مثال کاربردی که زدید بسیار در فهم مطلب کمک کرد. ممنون از شما
یک سوال هم داشتم. صفحات CornerStone چه تفاوتی با این مدل داره؟ هم پوشانی داره آیا؟
سلام و درود
خوشحالیم که مقاله برای شما مفید واقع شده.
بله مقالات CornerStone همون مقالات پیلار میشن که در این مقاله توضیح دادیم.
سلام، ممنون از مقاله با ارزشتون
آیا لندینگ پیج ها می توانند به عنوان پیلار باشند؟
اگر بله، باید به همه کلاستر ها از این لندینگ پیج لینک بدیم و این از نظر ui,ux شاید بد باشه.
یه توضیح کوچک میدین؟
و اینکه این صفحات پیلار باید یک مقاله باشند یا دسته بندی و برچسب ها هم میتونند پیلار باشند؟
سلام وقت بخیر
بله میتونند ولی خب بستگی به استراتژی محتواتون داره و بیشتر پیشنهاد میشه یک لندینگ جدا در نظر بگیرید تا با سایر کلید واژه های سایت تداخلی ایجاد نشه.
بله صفحات برچسب و دسته بندی هم میتونند محتوا پیلار ما باشند.
سلام آیا می توان از پیلار به کلاستر و از کلاستر به پیلارلینک داد و مشکلی پیش نمیاد؟
خیلی ممنون
سلام دوست عزیز؛ هدف اصلی همین لینک دادن هست در مدل تاپیک کلاستر
سلام مرسی از توضیح و ترجمه خوبتون
آیا cluster and pillar هر دو باید به هم لینک بدن ؟(در سایت hubspot اینطور نوشته شده)
در این صورت که pillar پر از لینک داخلی میشه!!
در سایت های فروشگاهی که به ازای هر محصول لینک داخلی دارد چگونه ازین روش استفاده کنیم؟
سلام. از اینکه روان و کامل درمورد مطالب پیلار و کلاستر توضیح دادید ممنونم
من درحال آموزش سئو هستم و واقعا بهم کمک کرد
سلام لطف کردید جامع و کامل موضوع را طرح کردید
سلام آقای اعتباریان
خوشحالیم که مطلب مفید بوده.
ممنون از پیامتون
درود ازمطلب خوبتون
آیا در لینک سازی این مدل باید انکر تکستها یکی باشند؟
سلام آیا مدل تاپیک کلاستر در ساختار url سایت هم باید اعمال بشه یا فقط لینک سازی داخلی کافیه مثل url:domain.com/pillar1/cluster1 pillar1/cluster2 pillar1/cluster3
سلام
این مدل میتونه تو ساختار url هم اعمال بشه. اما پیشنهاد ما به استفاده از پیلارکلاستر در لینکدهی داخلی هست.
ممنون و موفق باشید.
سلام خسته نباشید
ممنون از اطلاعات مفیدتون
من یک سوال دارم در این مورد و این که: ترتیب انتشار محتواهای پیلار و کلاستر آیا مهمه؟ یعنی اول باید پیلار منتشر بشه بعد کلاستر؟ یا ترتیبش مهم نیس؟
سلام دوست عزیز، ترتیبش مهم نیست اما درست و اصولی ترین روش اینه که اول پیلار زده بشه